10 STRATEGII DE MARKETING PENTRU AFACERILE MICI

AUTOR: // CATEGORIE: Marketing

În acești ani în care am avut plăcerea de a lucra cu multe companii mari și mici; am ajuns la concluzia că pentru majoritatea firmelor mici și startup-up-uri subiectul „marketing” este unul tabu.

Fie că vorbim de costuri, know-how sau curaj antreprenorii și managerii acestor firme lasă activitatea de marketing la urmă și doar în cazul în care va exista buget pentru așa ceva.

Un alt lucru pe care l-am învățat este că de fapt marketing-ul este pentru afacerile mici motorul de dezvoltare și de creștere.

Pentru că la DR Consultants ne place să abordăm și să ”demontăm” subiectele tabu am pregătit pentru tine 10 sfaturi sau strategii de marketing pentru afacerile mici:

1. Gândește bugetul de marketing în mod creativ

Subiectul financiar este cu siguranță unul dificil în orice firmă din România în acest moment, nu doar pentru firmele mici. Este greu să aloci un buget de marketing în contextul în care încăsările se fac foarte greu, iar cheltuielile prioritare sunt cele cu angajații, materiile prime sau cele de funcționare.

De cele mai multe ori este foarte greu să îți planifici o investiție în activități de marketing din timp și să o și poți realiza. Din acest motiv trebuie să abordezi investițiile în marketing pe termen scurt, mai exact lunar. Realocă o parte din profitul tău lunar (5 – 10 %) pentru activitățile de marketing și pregătește campaniile pentru luna următoare.

Încearcă să nu alegi lunile în care trebuie ai cheltuieli mai mari decât cele obișnuite (ex. lunile în care trebuie să plătești impozitele).

Astfel poți gândi campaniile în funcție de buget și vei putea estima la ce să te aștepți luna următoare.

2. Realizează un ”ecosistem” de marketing prin conținut 

Content marketing-ul devine din ce în ce mai important și pentru România pentru că deopotrivă, marketerii și antreprenorii au înțeles rolul acestuia. Fără a intra în prea multe detalii am să spun următoarele:

Afacere mică = trebuie să vinzi și online

Vinzi online = nu poți fi agasant cu mesaje de vânzare pe rețelele de socializare, site sau blog

Nu poți fi agasant în vânzare = trebuie să creezi conținut unic pentru a fi credibil, pentru a te poziționa ca și expert pe nișa ta și pentru SEO

Pentru mai multe detalii legate de cum se dezvoltă un plan editorial ce stă la baza strategiei de conținut poți citi aici.

3. Fiecare acțiune trebuie gândită prin prisma cost / beneficiu 

Pentru că tot am amintit de importanța bugetului de marketing, poate chiar mai important decât existența acestuia este și modul în care se investește.

Fiecare acțiune de marketing trebuie gândită prin prisma: cât investesc – cât îmi aduce. Atunci când investești în marketing trebuie să evaluezi și cât îți aduce înapoi pentru că, dacă nu faci asta, va fi pur și simplu o cheltuială inutilă.

shaking_hands4. Dezvoltă o relație non formală cu clienții tăi 

Apropie-te de clienții tăi în orice modalitate posibilă. Fie că este vorba de socializarea (la propriu) pe rețelele de socializare sau că este vorba de o relație face-to-face pe care o dezvolți offline, singurul moment când poți dezvolta o relație de acest gen este atunci când deții o afacere mică.

Făcând acest lucru îți poți dezvolta un nucleu de clienți fideli care te pot recomanda mai departe, nu doar datorită produslui tău, ci datorită relației personale care au dezvoltat-o cu tine.

5. Trebuie să te gândești și pe termen lung 

Dacă această gândire pe termen lung nu se transpune neapărat în planificarea unui buget atunci poți dezvolta instrumente care te vor ajuta în vânzarea pe termen lung: blog, social media, card de fidelitate, participarea la evenimente sau branding.

6. Fii atent la branding 

Deși mulți antreprenori nu consideră branding-ul o activitate importantă pentru afacerile mici, atenția acordată acestui lucru este  esențială pentru a putea fi recunoscut pe teremen lung și pentru a putea fideliza clienții.

Ce poți face în acest caz:

Branding

  • Stabilește a o serie de principii de vânzare și de prezentare a imaginii afacerii tale pe care să le poți transmite clienților tăi
  • Ai grijă ca imaginea ta de pe diferite materiale de vânzare sau de prezentare să fie unitară astfel încât să poată fi identificată ușor
  • Folosește mesaje unitare atunci când vine vorba de comunicarea cu clienții tăi
  • Nu fă niciun fel de compromis atunci când vine vorba de valorile firmei tale

7. Fă-ți un plan de marketing 

Despre cât de important este un plan de marketing și care sunt beneficiile folosirii acestuia poți citi și descărca un ghid gratuit în acest articol.

8. Ieși din tipare 

Pentru a fi remarcat nu ajunge doar să faci ceea ce se face în general. Mai pe scurt sfaturile de mai sus nu sunt de ajuns pentru a-ți putea dezvolta un sistem de marketing performant.

De aceea trebuie să ieși din tipare și să alegi să dezvolți și campanii unice și memorabile. Pe pagina de Facebook DR Consultants am adunat zeci de exemple de cum afaceri mai mici au reușit să se facă remarcate folosind puțină creativitate și un buget redus.

9. Fii flexibil 

flexible

O afacere mică are un avantaj enorm față de o afacere mare și anume flexibilitatea. Dacă ceva nu merge poți schimba. Ai libertatea de face mai multe încercări până a defini exact ce are nevoie afacerea ta din punct de vedere al marketingului.

10. Ai răbdare 

Pentru că multe din acțiunile tale de marketing nu se văd de pe azi pe mâine trebuie să ai răbdare și să fii perseverent. Aplicând sfaturile de mai sus cu răbdare și consecvență șansele tale de a-ți crește afacerea și de a-ți dezvolta un sistem eficient de marketing cresc simțitor.

Exemplu:

Pentru multe din punctele despre care am vorbit în acest articol aș putea să dau exemplu un client de-al nostru care deține o afacere mică și nișată. Mai exact este vorba despre Oaza de Prospețime (www.oazadeprospetime.ro) care se ocupă cu fabricarea sucurilor de fructe și legume. Dacă urmărești ideile cu care acest antreprenor a pornit la drum vei rămâne uimit, dar vei rămâne uimit și cât de mult a reușit să dezvolte această afacere de când a înțeles importanța unor elemente precum: branding, social media, blog, evenimente, tactici de vânzare creative, campanii offline sau relații non formale cu clienții.

În momentul de față lucrăm la dezvoltarea afacerii la nivel online, un alt pariu pe care puțini cu acest tip de business îl fac, dar care cu siguranță îi va aduce numeroase beneficii. 

Despre autor: Ovidiu Bălcăcian este managing director și responsabil de strategii de afaceri și vânzări la DR Consultants. De asemenea, este trainer în cadrul Cabinetul de Business. Urmăriți-l și pe blogul personal.

Related Articles:

Post Footer automatically generated by Add Post Footer Plugin for wordpress.

COMENTARII

0 Comentarii pana in prezent

LASA UN COMENTARIU