15 IDEI DE REDUCERE A COSTURILOR INTR-UN IMM

AUTOR: // CATEGORIE: Educaționale, Finanțe și Management Financiar

Fiecare dintre noi caută cumva să-şi crească profiturile. Până să apară criza economică principala activitate pentru a creşte profitul unei firme era să câştigi mai mulţi clienţi sau să-i faci pe clienţii pe care îi ai să cumpere mai mult.

Acum, de când suntem de o perioadă de timp în această criză este foarte important să câştigăm clienţi dar contează foarte mult şi să reducem cheltuielile. Acest lucru ne poate ajuta să ne creştem profitul lucrând doar în interiorul firmei.

La o scurtă analiză, această modalitate îţi poate garanta o creştere a profitului cu 4 până la 25 de procente.

 

După ce am realizat că acest lucru este benefic pentru firmă şi că trebuie aplicat, înainte de a începe să găsim idei de cum reducem costurile trebuie să ştim ce costuri trebuie să reducem. Aşa că trebuie să facem o analiză asupra firmei din punct de vedere al veniturilor şi al cheltuielilor.

Acesta analiză, în special cea pe cheltuieli, este foarte folositoare dacă o faceţi cât mai în detaliu posibil deoarece pentru a avea idei concrete şi cât mai la obiect trebuie să ştim cu exactitate circuitul cheltuielilor în firmă.

Acum că aţi trecut de prima etapă, aceea de a vă decide că este necesar să faceţi reduceri de costuri, pentru aceasta aţi realizat analiza cheltuielilor şi a veniturilor.

A doua etapă este găsirea de idei care provin în mare parte din urma analizei. În continuare vă voi prezenta câteva idei care vă vor putea ajuta în reducerea costurilor:

1. Reducerea cheltuielilor bancare

Este o cheltuială destul de mică pe moment dar pe termen lung suma acestor cheltuieli poate trece cu mult peste aşteptările voastre. Cheltuielile cele mai des întâlnite sunt cele cu comisioanele bancare privind tranzancţiile efectuate şi cele cu întreţinerea şi mentenanţa consturilor.

Contează foarte mult locul unde avem contul deschis, de aceea IMM-urilor sugerez să facă un research pe băncile care au ofertele cu costurile cele mai mici pe partea asta şi care promovează o cultură de costuri mici între tranzacţii şi întreţinere.

2. Reducerea salariilor sau a numărului de salariaţi

Este evident că fără salariaţi nu ne putem face treaba şi este evident că fără salarii aceşti angajaţi nu-şi vor putea face treaba însă problema este cât de eficienţi sunt angajaţi. Pentru un început v-aş ruga să faceţi o mică analiză timp de 1 lună şi să verificaţi cam ce face fiecare angajat.

După aceasta analizaţi importanţa lucrurilor pe care le face fiecare. Dacă aveţi angajaţi care fac puţine lucruri şi care acestea au o importanţă scăzută încercaţi să vă detaşaţi de ei pentru că în primul rând sunt o pierdere din punct de vedere al banilor şi în al doilea rând sunt o pierdere de timp acordându-le timpul vostru în care puteaţi face lucruri care să vă sporească productivitatea firmei.

Dacă nu doreşti să dai afară anumiți angajați, încearcă să îi angajezi doar part-time sau doar să-i chemi când este nevoie de ei reducându-le salariile.

3. Reducerea cheltuielilor cu combustibilul pentru angajaţi

Un angajat este foarte stimulat atunci când la firmă i se acordă maşină cu care să-şi facă treaba. Problema vine în momentul în care aceştia folosesc maşina aproape peste tot atât în scopul firmei cât şi în scopul personal.

De aici vin şi cheltuielile mari de combustibil pe care unele firme le au. Fără un plan bine stabilit pe folosinţa combustibilului poate duce la o bagubă destul de mare pe termen lung. E bine să aveţi o carte a maşinii în care fiecare angajat când utilizează maşina să treacă pentru fiecare utilizare a maşinii km înainte de plecare, km la sorise, destinaţia şi scopul deplasării.

Prin această modalitate angajaţii le vor fi foarte greu să utilizeze maşina în scop personal având în vedere că pot fi prinşi în fiecare moment.

4. Reducerea contractelor în valută

În momentul de faţă contractele în valută sunt cele mai riscante de efectuat. Având în vedere fluxul leului care este câteodată în scădere, câteodată în creştere poate să vă aducă un contract cu suma foarte mare la pierderi foarte mari atunci când schimbaţi valuta în lei.

Este foarte important să eliminaţi acest risc în cazul în care puteţi face semnarea lui în lei, ceea ce vă dă o comodidate şi o linişte că nu veţi putea pierde bani prin schimbul valutar.

5. Reducerea costurilor legate de telefonie

La fel ca la cheltuielile de combustibil, angajaţilor le plac să vorbească la telefon şi nu tocmai în scopul firmei.

Comparat cu cheltuielile de combustibil, în cazul acesta e mai greu de detectat când se vorbeşte în scopul firmei şi când nu deoarece dacă este un angajat care trebuie să facă vânzări, asta include implicit să dea telefoane şi este greu să ştii când dă telefon pentru firmă şi când nu.

Aici ar fi bine să vă gândiţi la modalitatea cea mai eficientă pentru abonamentul de telefon. De aceea vă sugerez să vă faceţi, în cazul în care nu aveţi, un abonament cu o companie de telefoane care să includă oferte pentru firme.

În cazul în care angajaţii au telefoane şi sunt nevoiţi să vorbească cu ele numai între ei este foarte important ca abonamentul să le permită doar apelarea între ei şi nu cu alte persoane.

6. Reducerea cheltuielilor legate de leasing

Foarte multe firme au apucat să ia un leasing şi pe parcurs constată că aceste cheltuieli sunt mult prea mari pentru a le acoperi. Este bine ca atunci când ajungem în momentul acesta să facem o analiză a leasingului din punct de vedere al eficienţei şi al utilizării.

În cazul în care leasingul nu aduce un plus de valoare direct văzut în încasări iar cheltuielile nu acoperă utilitatea leasingului este bine să ne descotorăsim de el pentru că pe termen lung ne vom avea mai mult de câştigat.

7. Reducerea cheltuielilor cu întreţinerea spaţiilor prea mari

Toţi directorii doresc un spaţiu mai mare, însă mulţi dintre ei nu se gândesc la utilitatea acestuia. Este bine ca de fiecare dată să consultăm cheltuielile cu întreţinerea unui spaţiu mai mare. Este evident că cu cât ai un spaţiu mai mare cu atât cheltuielile de întreţinere sunt mai mari.

Este important ca atunci când avem un spaţiu să îl utilizăm la maxim deoarece neutilizarea lui duce la ineficienţă şi aceasta duce la un surplus de cheltuieli. Găsiţi spaţiul care vă este cel mai de folos şi mai util.

8. Reducerea cheltuielilor legate de papetărie

Aceste cheltuieli, fiind mici, niciodată nu se observă în cadrul unui birou. Toată lumea printează foi doar pe o parte sau scriu pe o foaie doar câteva cuvinte şi apoi le aruncă.

Sunt doar câteva exemple de cheltuieli care aparent sunt mici dar pe termen lung pot să golească puţin buzunarul firmei. Încercaţi să utilizaţi fiecare foaie la maxim deoarece într-un final nu contează cum arată foaia pe care scrii ci ce scrii pe ea.

9. Reducerea proceselor non-eficiente

Această reducere nu are un impact direct în cheltuieli. Această reducere se referă foarte mult la timpul pe care îl acordă un angajat pentru realizarea unui proces.

Timpul înseamnă bani pentru o firmă şi asta poate duce şi la creşterea anumitor cheltuieli. Încercaţi să faceţi procesele cât mai simple şi cât mai productive utilizând metoda 20/80 (20% din resurse/timp să furnizeze 80% din rezultate).

10. Reducerea cheltuielilor cu activele neperformante

Toată lumea doreşte ca activele, mai ales cele corporale, să dureze cât mai mult şi să fie productive.

Numai că de foarte multe ori sunt anumite active care mai mult încurcă un angajat să-şi facă treaba sau durează foarte mult să lucrezi cu ele.

Este important să ai o analiză asupra tuturor activelor pe care le deţii şi să cunoşti care dintre activele tale îţi aduc un maxim de câştiguri şi cel mai important e să cunoşti activele care îţi pierd din timp şi din resurse ca apoi pe acestea să le poţi elimina sau să le poţi imbunătăţi.

11. Reducerea costurilor privind întâlnirile dintre aganajaţi

Este clar că angajaţi trebuie să se întâlnească să vorbească despre ce au de făcut în firmă şi cam care sunt următorii paşi de urmat.

Ceea ce e mai greu e să se întânească angajaţi care nu sunt din aceeaşi localitate iar acest lucru ar putea duce la o creştere a cheltuielilor privind transportul.

Poate câteodată este absolută nevoie de aceste întâlniri dar de multe ori nu. De aceea este bine să utilizăm anumite programe online care să faciliteze aceste întâlniri, de exemplu: skype, webix, etc.

12. Reducerea costurilor privind energia

Consumul de energie este important şi benefic pentru o firmă dar factura la sfârşitul unei luni este neprielnică acelei firme.

De aceea este foarte bine să prevenim acest lucru prin realizarea unor reguli cunoscute de angajaţi cu privire la utilizarea curentului. Pe lângă aceste reguli este bine să schimbăm şi becurile sau alte lucruri care necesită curent cu altele mai economice din clasa lor.

Acest lucru necesită cheltuieli destul de substanţiale la început dar pe termen lung se pot întoarce dublu în venituri.

13. Reducerea cheltuielilor cu marketingul

Din păcate acest capitol a fost cam primul lucru pe care un Director l-a făcut. Nu e bine să reduci cheltuielile de marketing doar de dragul de a le reduce doarece marketingul este acela care îţi va furniza clienţi şi implicit câştiguri.

Este bine să reducem cheltuielile de marketing ineficiente, de aceea e bine să ne facem un plan de marketing cu obiective clare şi cu un buget bine stabilit şi detaliat decât să cheltuim pe un proces de marketing care se face din inerţie.

14. Planificare eficientă a activităţilor

Planificare ineficientă a activităţilor duce la o inexactitate a firmei şi acest lucru duce la cheltuieli care nu sunt previzionate şi sunt făcute din cauza neplanificări din timp a activităţilor.

De aceea este bine să aveţi un plan eficient cu toate activităţile pe care le doriţi să le faceţi în firmă şi mai apoi să realizaţi un buget pentru îndeplinirea acelor activităţi.

15. Reducerea costurilor privind achiziţia de materiale prime

Fără materiale prime sau fără materialele de care îşi asigură existenţa o firmă putem spune că nu mai are de ce exista acea firmă. Reducerea aceasta se referă la locul de unde achiziţionăm materialele.

Este bine ca tot timpul să ştim unde este cel mai mic preţ pentru materialele necesare. Acestea sunt cele mai importante pentru firmă şi utilizarea acestora duc la realizarea costului şi mai apoi la maximizarea profitului.

16.   …. Te las pe tine să continui această listă

Următoarea etapă este -> IMPLEMENTAREA acestor idei.

Sper că prin citirea acestui articol aţi aflat ce înseamnă această reducere de costuri şi cum putem să o utilizăm în firmele noastre. Este un proces care nu este folosit foarte mult în IMM-urile din România dar care ar putea aduce un plus în fiecare din acestea.

În cazul în care mai aveţi idei vă rog să le lăsaţi ca comentariu la acest articol.

Despre autor:  este CFO&Consultant de afaceri la DR Consultants, Project Manager Cabinetul de Business şi deţine un blog de educatie financiara. Urmăriți-i activitatea și pe Facebook.

Related Articles:

Post Footer automatically generated by Add Post Footer Plugin for wordpress.

COMENTARII

0 Comentarii pana in prezent

LASA UN COMENTARIU