CUM VEI STI DACA ACTIUNILE TALE DE MARKETING SUNT EFICIENTE

AUTOR: // CATEGORIE: Educaționale, Marketing

Am plecat de la premisa, testată din păcate cu mulți antreprenori pe care îi cunosc, că ’’marketingul’’ este o știință nemăsurată corect. Ce înseamnă asta? Înseamnă că în multe cazuri nu măsurăm corect eficiența și rezultatele pe care acțiunile de marketing le aduc.

Să vă dau un exemplu:

O firmă decide să deruleze o campanie de promovare prin flyere în oraș. De cele mai multe ori această campanie nu are un scop clar și nu are nici obiective (’’să știe lumea de noi’’ – afirmație general folosită pentru a exprima scopul unei campanii care nu este măsurabilă și nu reprezintă o finalitate).

Campania se derulează, flyerele se printează pe niște costuri, sunt distribuite de cineva pe alte costuri, ajung la publicul țintă…. și? Care este efectul lor? Ce rezultate aduc aceste flyerele pentru firma respectivă? Greu de spus dacă nu am stabilit ceva concret de la început.

Plecând de la o a doua premisă că fiecare efort de marketing trebuie să aibă ca finalitate creșterea vânzărilor pe termen scurt sau pe termen lung, vom exemplifica în X pași modalitatea prin care se stabilește și se măsoară eficiența oricărei acțiuni de marketing.

Eficienţa în 3 paşi:

Pasul 1 – DEFINEȘTE:

De ce fac asta? Mai exact trebuie să stabilim care este scopul acțiunii de marketing pe care dorim să o întreprindem. Scopul reprezintă finalitatea, este acel motiv sau serie de motive pentru care este cel mai bine să fac așa.

Exemplu:

scopul campaniei de împărțire al flyerelor este acela de putea ajunge la publicul meu țintă, pensionarii de bloc să zicem, să îi informez privind un nou produs sau privind o ofertă și să îmi atrag mai mulți clienți în magazin fără a investi în reclame TV.

Odată ce ai scopul acțiunii, trebuie să stabilești și o serie de obiective numerice care să ghideze efortul meu spre reușita acesteia și să mă apropie de scop.

Cum formulez un obiectiv?

Specific, măsurabil, tangibil, proiectat în timp (eng. SMART).

Cu toții am auzit de aceste criterii, acestea fiind de fapt criteriile generale de stabilire a obiectivelor. Pe lângă aceste criterii nu trebuie omis și faptul că un obiectiv trebuie să releve finalitatea acțiunii respective.

Exemplu:

în urma campaniei vor intra în magazin 200 de potențiali clienți noi. În acest caz este un obiectiv principal, care indică finalitatea efortului meu și mă ajută să construiesc întreaga campanie astfel încât să realizez acest lucru. Este de la sine înțeles că ceea ce urmează, mai exact conceperea flyerelor (grafica), numărul de flyere necesare, bugetul necesar, vor deveni secundare și vor fi adaptate la obiectivul meu central.

Pasul 2 – MONITORIZEAZĂ:

Stabilește cine este responsabilul pe acțiunea respectivă: un angajat de la marketing, un consultant sau un angajat temporar pe perioada acțiunii, stabilește termene limită la care lucrurile să fie gata și obervă desfășurarea.

Pasul 3 – EVALUEAZĂ:

La finalul acțiunii trebuie să evaluezi dacă investiția de resurse (financiare, umane, de timp) a avut succes. Obiectivul inițial a fost îndeplinit? Am avut 200 de noi potențiali clienți care au intrat în magazin?

Orice efort/campanie/acțiune trebuie justificată cumva în afaceri, mai ales dacă consumă resurse. Nu cred că există manager căruia să îi placă să investească degeaba în acțiuni inutile sau proiecte eșuate.

De aceea în marketing trebuie să evaluăm și să justificăm tot ce facem.

’’Dacă acest flyer nu îmi aduce cel puțin 2 clienți, mai bine trimit 2  mailuri sperând că îmi vor aduce cel puțin un client’’.  Antreprenor Anonim

P.S: În articolele următoare vom analiza fiecare pas în parte și vom da exemple de metode, metrici și tactici corespunzătoare.

Despre autor: Ovidiu Bălcăcian este consultant de marketing și Managing Director la DR Consultants.

Related Articles:

Post Footer automatically generated by Add Post Footer Plugin for wordpress.

COMENTARII

0 Comentarii pana in prezent

LASA UN COMENTARIU