CUM STII DACA ACTIUNILE TALE DE MARKETING SUNT EFICIENTE: PASUL 1: DEFINIRE

AUTOR: // CATEGORIE: Educaționale, Marketing

Într-un articol precedent am vorbit despre o modalitate simplă în 3 pași prin care să ne definim, monitorizăm și să ne evaluăm acțiunile de marketing. Pentru ca acțiunile noastre de marketing să fie relevante în totalitate, vom analiza fiecare pas și vom da exemple de cum se aplică în realitate.

PASUL 1: definirea obiectivelor de marketing!

În articolul precedent spuneam că în faza de definire avem nevoie de scop și obiective pentru acțiunea noastră de marketing, și ca acestea trebuie să reprezinte finalitatea acțiunii.

Să fim mai specifici, ce obiective sunt relevante?

În general există o serie de obiective standard, care sunt valabile în general pentru orice acțiune de marketing și pe care vom încerca să le definim și să le exemplificăm:

Indicatorii de cost

Indicatorul de cost ne ajută să stabilim dacă investiția noastră a fost eficientă.

  • – Investiția necesară pentru a atrage un client: cât mă costă atragerea unui client prin acțiunea mea de marketing? În urma acțiunii voi avea profit?

Exemplu:

Dacă pentru un eveniment printez 30 de afișe color A1 (aprox 9 lei –>270 lei cost) și îmi doresc să atrag 100 de oameni la evenimentul meu , înseamnă că voi avea un cost de atragere a unui client de 2.7 lei (asta dacă planul meu de a atrage participanții prin afișe este corect și designul afișului va fi atractiv). În acest caz pentru a fi justificat acest cost, participanții trebuie să fii fost convinși de afiș să vină la eveniment, un indicator de evaluare care merită verificat.

Acest exemplu este unul foarte simplu! Există și alte investiții în acțiuni de marketing care se văd pe termen mediu și lung, cum ar fi de exemplu sponsorizările. În orice caz pentru a fi eficienți din punct de vedere al costurilor trebuie să stabilim de la început un obiectiv financiar care să reprezinte profitul pe acțiunea respectivă de marketing.

Indicatorii de performanță în marketing

Indicatorii de performanță în marketing pot fi aplicați atât pentru marketingul online cât și pentru marketingul offline, atât pentru acțiuni de marketing tip proiect sau campanie cât și pentru marketingul general.

  • – Atragerea de clienți noi (lead generation): reprezintă raportul dintre numărul de potențiali clienți și clienții pe care îi atragi spre afacerea ta (cumpărători efectivi), sau pur și simplu numărul de clienți noi atrași lunar/săptămânal. Pentru a putea urmări acest indicator în mod corect este nevoie și de un obiectiv inițial (target), de câți clienți sș fie atrași spre afacerea ta.

Exemplu: Targetul pe evenimentul despre care vorbeam mai sus va fi de 100 de oameni participanți și plătitori la eveniment.

  • – Rata de conversie: se folosește atât în marketingul online cât și în marketingul offline și reprezintă raportul dintre numărul de accesări (vizite pe site, oameni care intră în magazin, oameni care te contactează la telefon) și vânzări efective(oameni care cumpară produsul sau serviciul tău).

Rata de conversie diferă foarte mult în funcție de afacere și de valoarea produsului.  Care este rata de conversie care se potrivește afacerii tale? Ce poți face pentru a o crește?

  • – Rata de vânzare repetitivă (re-cumpărare sau re-vânzare): de câte ori un client cumpără din nou de la tine. Acest indicator este greu de urmărit în anumite domenii cum ar fi retailul (sau în general în cazul afacerilor B2B), dar în general este un indicator foarte important care ne oferă o perspectivă asupra fidelizării clienților noștri.

Indicatorii de calitate

La fel ca indicatorii de performanță, și indicatorii de calitate se aplică marketingului general, dar și acțiunilor punctuale.

  • – Valoarea tranzacției pe client: cât este dispus un client în medie să cheltuiască pe produsele/serviciile tale.

  • – Rata de satisfacție a clienților privind produsul sau serviciul oferit: deși este un indicator care necesită un efort suplimentar pentru a putea fi urmărit, este foarte important pentru afacere.  Acest indicator poate fi determinat pe baza unor chestionare de satisfacție care trebuiesc completate de un număr reprezentativ de clienți, prelucrarea acestor date rezultând în rata de satisfacție finală.

Harta indicatorilor de marketing și modalitatea de măsurare (în valoare absolută sau valoare procentuală %)

 

Despre autor: Ovidiu Bălcăcian este consultant de marketing și Managing Director la DR Consultants.

Related Articles:

Post Footer automatically generated by Add Post Footer Plugin for wordpress.

COMENTARII

0 Comentarii pana in prezent

LASA UN COMENTARIU