COMUNICARE INTERNA. CUM SCHIMBI COMPORTAMENTUL ANGAJATILOR

AUTOR: // CATEGORIE: Management

În ziua de azi, nu mai este suficient ca o firmă care își dorește mulți clienți, să fie performantă. Există concurenți pe toate piețele, fapt care le oferă clienților multe opțiuni de unde să aleagă.

Pentru ca o firmă să poată fi aleasă ca primă opțiune pe piața sa, este nevoie să fie aproape de consumatori și să creeze valoare. Acest demers presupune implicare organizațională la toate nivelurile. Astfel, putem spune că tot ceea ce face o companie, și tot ceea ce nu face, afectează felul cum văd și cum percep consumatorii produsele sau serviciile sale.

În România, ne aflăm într-o perioadă de maturizare a consumatorilor, ceea ce face din ce în ce mai dificilă apropierea companiilor românești de aceștia. Pe lângă dificultatea acestui proces de adaptare a companiilor românești, mai intervine o altă problemă: deficitul de personal calificat.

Consecința? Din ce în ce mai multe companii acordă atenție managementului resurselor umane, ceea ce include motivarea, satisfacția și fidelizarea angajaților.

Dilema anului 2013: angajații aleg firmele sau invers?

Aici intervine nevoia de comunicare internă într-o companie: firmele nu trebuie să se vândă doar clienților; firmele trebuie să se vândă și angajaților, în caz că au nevoie de noi recruți, dar și angajaților actuali, pentru a-i fideliza.

În continuare, vreau să vă gândiți la următoarele întrebări, din postura de angajați:

1. Când v-ați simțit ultima oară demotivați la locul de muncă?

2. Cum ați reacționa dacă aveți de efectuat o sarcină care presupune un efort mai mare decât beneficiul primit?

3. Cum reacționați dacă, după ce efectuați aceeași sarcină, la fel de bine, ca și colegul vostru, acesta este recompensat, iar voi sunteți mustrați?

4. Ce vă motivează cel mai mult să mergeți la muncă, din următoarele:

  • orarul
  • posibilitatea de promovare
  • salariul
  • învățarea și dezvoltarea personală

Cum motivăm angajații?

Acum să trecem în postura de angajator. Înainte să discutăm de factorii care motivează angajații, vreau să fac o observație: dacă ați făcut voluntariat și ați avut o poziție de conducere (lider de proiect, vice-președinte al unei organizații, ș.a.), ați avut de înfruntat, poate, cea mai dificilă sarcină a unui manager: aceea de a își motiva angajații (în acest caz, voluntarii), fără să existe beneficiu material. Dacă reușiți, ca lider de voluntari, să ajutați câțiva oameni să își găsească propria motivație pentru a efectua o serie de sarcini, fără să fie plătiți, atunci vă este mult mai ușor să aveți succes ca manageri de firmă.

Conform psihologului american behaviorist B. F. Skinner, există două tipuri de factori care motivează un angajat: motivatorii extrinseci și motivatorii intrinseci.

Vom discuta în continuare despre fiecare.

#1 Motivatori extrinseci – motivația venită din exterior

Aceștia sunt cele mai folosite metode de motivație în România, la ora actuală, în companii. Sunt motivatorii clasici, la îndemâna oricui, care pot fi de două feluri:

  • Pozitivi: dacă angajatul este recompensat, în orice fel, pentru efortul depus (mărire de salariu, oferirea șansei de promovare, lauda pentru munca depusă, oferirea unui cadou din partea conducerii, ș.a.)
  • Negativi: dacă angajatul este sancționat în orice fel (amenințarea cu pierderea locului de muncă, tăierea salariului, mustrarea, ș.a.)

Conforum studiilor, românii funcționează cel mai bine dacă li se oferă un salariu atractiv, dacă au parte de un mediu și de o atmosferă plăcută la lucru, dacă au locul de muncă sigur. Ca și factori secundari de motivație: asigurările medicale și de viață, programul de lucru flexibil, dar și posibilitatea de promovare.

#2 Motivatori intrinseci – motivația venită din interior

Aceștia sunt factorii cel mai dificil de atins din perspectiva managerului, pentru că de cele mai multe ori, aceștia nu sunt preocupați de motivația interioară a angajaților.

Exemple de factori interni de motivație:

  • Pasiunea angajatului pentru ceea ce face
  • Faptul că angajatul este talentat în acea direcție
  • Ambianța plăcută la locul de muncă
  • Relațiile bune cu cei din jur
  • Activitatea sa este valorizată în plan social (are un impact de care angajatul e conștient)
  • Angajatul este preocupat de propria dezvoltare personală și profesională

După cum observați, cel mai des întâlnim acești factori în activitatea din ONG-uri. Din păcate, nu multe firme apelează la tehnici de motivare interioară. Acelea care o fac, reflectă acest lucru și în valoarea produselor și serviciilor sale, și în imaginea pe care o are, dar și în fidelizarea unui număr mare de clienți.

În concluzie, anul 2013 va lansa această provocare și pentru companiile din România:

Cum putem să ne vindem cât mai bine atât consumatorilor, cât și angajaților? Cum putem fideliza consumatorii, dar și angajații?

Despre autor:  este fondator Romanian Copywriter și consultant de marketing la DR Consultants. Urmăriți-i activitatea și pe Facebook.

Related Articles:

Post Footer automatically generated by Add Post Footer Plugin for wordpress.

COMENTARII

0 Comentarii pana in prezent

LASA UN COMENTARIU