11 MODURI IN CARE POTI CASTIGA EXPERIENTA DE MARKETING

AUTOR: // CATEGORIE: Educaționale, Marketing

Principalul motiv pentru care firmele nu angajează un tânăr, este lipsa lui aparentă de experienţă.

Principala scuză pe care o auzeam din partea colegilor mei era că nu aveau cum să facă experienţă.

Experienţa asta îi lucrează „pe ascuns”, pe toţi tinerii din România care cred că e greu să faci ceva de capul tău. Ei bine nu e greu deloc şi acest articol îţi dă 10 idei de cum poţi câştiga experienţă de marketing.

Deşi am nişat sfaturile pe marketing, ideile pot fi uşor adaptate la orice alt domeniu care se bazează pe capital intelectual şi muncă creativă.

11 moduri în care poţi câştiga experienţă de marketing

1. Intră într-un ONG

Una dintre cele mai facile moduri în care poţi câştiga experienţă de marketing, este să încerci să aduci fonduri noi în ONG, să promovezi proiectele organizaţiei, să recrutezi noi membri şi să mergi în întâlniri de vânzări, pentru a atrage donaţii şi sponsori.

2. Du un blog până la 100 de unici/zi

Nu poţi să înţelegi cum anume se promovează un blog, până nu scrii tu unul. Nu e nici uşor, nici greu, dar în mod absolut o să înveţi câteva lucruri despre promovarea online.

SEO, promovare prin Social Media, content marketing, sunt câteva concepte şi discipline de care o să te loveşti în căutarea celor 100 de unici/zi.

3. Lucrează pro bono ca să înveţi lucruri noi

Un mod extraordinar de a câştiga experienţă, este să te oferi să lucrezi pro bono în diverse proiecte, evenimente, întâlniri. Poţi învăţa orice de la organizarea şi promovarea unui eveniment, până la realizarea materialelor de prezentare pentru acel eveniment.

Experienţa practică pe care o câştigi, în paralele cu lucrurile noi pe care le-ai învăţat, pot să te ducă mai aproape de un job sau de un client plătit în regim de freelancer.

4. Fă un stagiu de practică în compania în care vrei să lucrezi

Vrei să lucrezi la P&G? Fă tot posibilul să obţii un internship la ei sau dacă încă nu vor să te bage în seamă, participă pe orice proiect sau iniţiativă sponsorizată de ei.

Faptul că eşti prin zonă, poate reprezenta fix motivul pentru care ei te vor lua în vizor. Evident, exemplul meu  se poate pe aplica pe orice altă firmă.

5. Citeşte mult şi aplică ce ai citit

Aşa învaţă majoritatea persoanelor care nu au acces la diverse oportunităţi.

Du-te la librărie sau în bibliotecă, ia-ţi câteva cărţi de marketing şi pune-te pe învăţat. După ce a luat ce îţi trebuia din cărţi, caută ocazii să aplici ceea ce ai învăţat.

6. Participă la proiecte (gratuite sau plătite) pe marketing

Un mod excelent de a învăţa lucruri noi şi pentru a dobândi experienţă de marketing este să aplici şi să participi în diverse proiecte de marketing.

Aceste proiecte îţi vor oferi posibilitatea să intri în contact cu alţi tineri pasionaţi de marketing şi să mai dobândeşti ceva experienţă practică.

Exemple de proiecte pe marketing:

*dacă mai ştiţi alte proiecte pe marketing şi subdomeniile marketingului, daţi-mi de ştire printr-un comentariu, ca să le includ în listă*

7. Participă la alcătuirea planului de marketing din cadrul firmei

Din ce am observat eu, planul de marketing este alcătuit de principalii oameni de decizie din cadrul firmei, iar angajaţii sunt ţinuţi în beznă până când el se finalizează.

Recomandarea mea ar fi să ai un pic de curaj şi să te autosugerezi să faci parte din echipa de realizare a planului de marketing.

Dacă reuşeşti să incluzi şi 2-3 idei în acel plan, ar fi excelent.

8. Angajează-te pe un post de vânzător sau de relaţii cu clienţii

Cea mai bună experienţă este acolo în zona în care interacţionezi direct cu clienţii. O să vezi clar care sunt problemele lor, dorinţele lor, nemulţumirile lor, neajunsurile lor.

Probabil ai auzit că unele firme îşi trec angajaţii de marketing şi prin departamentele care interacţionează direct cu clienţii, cred că înţelegi acum de ce.

Dacă nu firmele nu fac asta deja, cred că ar trebui să înceapă să facă asta.

9. Fă promoţii

Un mod nepreabăgat în seamă de a prinde mai  multă experienţă de marketing putem spune că este o promoţie.

Cel mai bun exerciţiu pentru un tânăr ce vrea să înţeleagă mai mult despre vânzarea directă şi pitching.

Dacă lucrezi în promoţii îţi recomand să faci următorul test:

evaluează-ţi rezultatele primelor 3 zile de promoţie.

schimbă discursul de vânzare, bazându-te pe articole pe care le găseşti pe net sau după o carte care vorbeşte despre vânzare, gen cum e Cursul de vânzare a lui Zig Ziglar.

vezi care sunt rezultatele tale după implementarea noului tip de discurs.

Înveţi mai multe lucruri dintr-o lovitură:

  • – să testezi propriile presupuneri
  • – să îţi adaptezi mesajul
  • – să măsori rezultatele

10. Construieşte-ţi un brand personal

Brand-ul personal este o promisiune pe care tu o respecţi sau spui că o respecţi. Defineşte care ar fi valoarea pe care tu o oferi. Exemple:

  • – sunt foarte punctual
  • – sunt creativ, ofer soluţii neobişnuite
  • – merg la sigur întotdeauna

După ce ţi-ai definit promisiunea, încearcă să o repeţi şi să vezi dacă lumea te asociază cu brand-ul pe care ţi l-ai propus.

Promovează-te peste tot, scrie un blog, participă la evenimente, ieşi în evidenţă, creează-ţi propria identitate vizuală.

Ce e fain este că după ce ai un brand personal puternic, oamenii vor avea încredere în tine, ei vor dori să lucreze cu tine şi vor apela mai des la cunoştinţele tale.

De ce? Pentru că îţi respecţi promisiunea.

11. Fă freelancing

Diferenţa dintre cineva care face voluntariat şi cineva care face freelancing este că cel din urmă, are mai multă încredere în skill-urile lui şi percepe de obicei bani pentru munca prestată.

În 2 ani şi jumătate de voluntariat, am văzut persoane cu abilităţi mai bune decât diverşi profesionişti, dar care nu făceau bani, datorită lipsei de încredere.

Freelancing-ul pe bani sau pe barter, te poate ajuta foarte mult, dincolo de aspectul financiar. Oamenii preţuiesc mult mai mult un lucru făcut pe bani, decât un lucru făcut pe gratis.

Chiar dacă ceri puţin, fă anumite lucruri pe bani, acolo unde ştii că sunt bani, dacă nu oferă-te pro bono. Oricum ar fi, fă freelancing.

Odesk, Elance, 99designs, fiverr –  sunt doar câteva marketplace-uri unde îţi poţi găsi câţiva clienţi cu care să capeţi experienţă şi să câştigi primii tăi bani ca freelancer.

Un alt articol interesant despre tema acestui post, este cel al lui Ciprian (să citeşti şi comentariile).

Dacă mai sunt şî alte moduri în care poţi să câştigi experienţă de marketing, te rog include sugestia ta printr-un comentariu.

*sursă poză: Career Realism*

Despre autor: Gabriel Nechita lucrează pentru Google Irlanda și deține blogul 1cartepesăptămână.

Related Articles:

Post Footer automatically generated by Add Post Footer Plugin for wordpress.

COMENTARII

0 Comentarii pana in prezent

LASA UN COMENTARIU