FUNDAMENTELE BRANDINGULUI

AUTOR: // CATEGORIE: Branding

Gândește-te la toate lucrurile pe care le folosești în viața ta de zi de zi: la periuța și pasta de dinți, tipul de cafea pe care o bei dimineața, website-uri pe care intri mai des, mașina pe care o conduci, hainele cu care te îmbraci.

Despre fiecare din acestea ți-ai format o părere: îți plac, îți sunt indiferente sau nu îți plac. Părerea ta e pe termen lung, și se schimbă doar dacă intervine ceva neașteptat: de exemplu, cămașa ta preferată, după ce ai spălat-o de mai multe ori, s-a decolorat, și acum nu mai e preferata ta.

Acum să ne gândim la fiecare produs ca aparținând unui brand.

Faptul că tu vezi o reclamă care îți transmite ceva despre un anumit produs, acest lucru se numește brand promise (promisiunea de calitate a unui anumit brand).

Faptul că ajungi să folosești acel produs, și îl testezi pe pielea ta, se numește brand experience (experiența pe care o ai cu un anumit brand).

Faptul că tu conștientizezi acel produs, pe termen lung, și știi exact de ce îți place sau nu îți place, se mai numește brand awareness.

Înainte de toate, ce este un brand?

Pe internet se găsesc multe definiții, de la:

Întruchiparea simbolică a tuturor informațiilor legate de un produs, serviciu sau organizație.

Până la:

Este un nume, termen, design, simbol sau orice alt element care identifică un produs, serviciu sau organizație și îl diferențiază față de altele de același tip.

Pe lângă aceste definiții, eu aș completa cu faptul că un brand e și imaginea și impresia pe care o au consumatorii față de acel produs, serviciu sau organizație.

Un brand (o marcă) se construiește în timp, prin procesul numit branding. Acesta poate fi modul prin care un anumit produs, serviciu sau organizație a căpătat în timp o anumită percepție asupra sa, din partea maselor de oameni.

sursa imagine

Practic, branding-ul este întreg traseul pe care îl parcurge un produs, încă din fabrică, de când este ambalat, până când este vândut într-un magazin, cu tot cu impresia pe care vânzătorul o face clienților.

Toate persoanele întâlnite pe acest traseu contribuie în mod direct la procesul de branding!

Avantajele de a avea un brand?

  • – Diferențiază produsul de altele de același tip;

  • – Crează loialitate din partea consumatorilor (aceștia, dacă au o percepție bună, cu siguranță vor căuta acest brand de fiecare dată când au nevoie) – procesul se numește brand loyalty;

  • – Dacă s-a construit un brand puternic, nu mai e nevoie să investească în procesele de marketing; consumatorii sunt cei care vor aduce noi consumatori, constant;

  • – Creează o relație de încredere cu consumatorii;

  • – Oferă protecție față de schimbările de pe piață;

  • – Adaugă o plus valoare produsului (consumatorii pot asocia brand-ul cu anumite avantaje prezentate în reclamă: Rolls Royce cu mașini de lux, Volvo cu siguranță, Mercedes cu calitatea germană, etc).

Cu alte cuvinte, un brand ne permite să vindem mai mult, mai multor clienți, la un preț mai mare față de produsele concurenței.

Un brand trebuie să fie prietenul cel mai bun al clientului său. De aceea, foarte multe brand-uri au ales să urmărească consumatorii în viața lor de zi cu zi, apărând în revistele lor preferate, la televizor adresându-se lor, și mai ales pe internet (rețele de socializare).

Un brand crește calitatea percepută asupra unui anumit produs sau serviciu. Această calitate contribuie direct la creșterea prețului acelui produs sau serviciu.

Pe principiul:

Sunt dispus să plătesc mai mult pentru un brand cunoscut, decât mai puțin pentru un brand de care nu am auzit.

Chiar dacă acel brand nu l-am testat niciodată, dar am auzit de el de undeva (mi-a zis un prieten, sau am auzit pe Facebook, sau la televizor).

Brand-urile își creează o identitate: brand identity. Identitatea unui brand este tot ce reprezintă acel brand, de la esență, valori, misiune, viziune, obiective. Comunicând în exterior această identitate, generăm imaginea brand-ului respectiv.

Imaginea unui brand este totalitatea asocierilor făcute de consumatori cu acel produs, serviciu sau organizație. Imaginea este și ea construită în timp, după o anumită perioadă de prezență pe piață și în viețile consumatorilor. Ea poate fi definită de către firma sau organizația de care aparține, împreună cu o agenție sau pe cont propriu, însă nimeni din cei care definesc identitatea nu poate controla ceea ce se întâmplă cu aceasta în exterior.

Multe brand-uri, din păcate, au problema următoare: identitatea nu este aceeași cu imaginea.

Există o serie de dimensiuni ale identității unui brand, și fiecare dintre ele trebuie comunicată diferit în piață. Despre aceasta vom vorbi într-un articol viitor.

sursa imagine

Despre autor: Cătălin Ionașcu este Manager de Comunicare și consultant la DR Consultants și Fondator al comunității  Romanian Copywriter.

Related Articles:

Post Footer automatically generated by Add Post Footer Plugin for wordpress.

COMENTARII

0 Comentarii pana in prezent

LASA UN COMENTARIU