CUM CONSTRUIM VIZIUNEA UNEI FIRME

AUTOR: // CATEGORIE: Management

Orice afacere pornește de la o simplă nevoie sau o dorință a fondatorului, însă majoritatea dintre aceștia uită, după ce ajung la un anumit nivel al succesului, de unde la ce au pornit.

E adevărat, companiile se adaptează pe parcurs la această lume aflată în continuă schimbare, însă foarte puține își mențin ideologia de bază. Foarte puține se pot bucura de un succes durabil, și nu de unul trecător, urmat de o lungă perioadă de stagnare.

Vom discuta în acest articol despre componentele din care este alcătuită viziunea unei firme, pentru a clădi o afacere solidă care să poată rezista mulți ani de acum înainte.

Componenta 1: Ideologia de bază

Companiile mari înțeleg diferența dintre aspectele care nu trebuie niciodată schimbate, și cele care trebuie adaptate în permanență cerințelor și schimbărilor pieței.

Un astfel de element sacru este ideologia de bază a unei companii. Aceasta este contribuția cea mai durabilă pe care o pot aduce fondatorii firmei respective, și constituie adevărata identitate a acelei afaceri.

Indiferent de schimbările prin care trec compania și societatea, ideologia de bază trebuie să fie suportul companiei. Aceasta este alcătuită din două părți:

1. Valorile de bază

Indiferent de tipul de produse sau servicii, întreaga activitate internă și cultură a companiei trebuie să fie călăuzită de o serie de principii permanente.

Contează mult ca aceste valori să fie foarte bine înțelese și aplicate în interiorul companiei. În mediul extern, valorile nu necesită nicio justificare, ci doar se regăsesc în identitatea firmei și modul prin care aceasta e comunicată.

O companie are, de regulă, maxim 5 valori de bază. Acestea trebuie să fie cât mai simplu exprimate. Indiferent care sunt acestea, nu uitați că valorile de bază trebuie să fie aceleași pe toată durata existenței firmei, și să exprime comportamente care pot fi păstrate indiferent de schimbările pieței.

Câteva exemple de valori de bază:

Sony:

  • – Dezvoltarea și promovarea culturii japoneze;
  • – Spiritul de inițiativă;
  • – Capacitatea și creativitatea individuală.

Walt Disney:

  • – Promovarea valorilor americane educative;
  • – Creativitatea și imaginația;
  • – Obsesie pentru detalii și coerență;
  • – Păstrarea și controlul magiei Disney.

Toyota:

  • – Curajul pentru noi provocări;
  • – Îmbunătățirea continuă;
  • – A merge la sursă pentru descoperirea faptelor;
  • – Respect pentru ceilalți;
  • – Lucrul în echipă.

2. Obiectivul de bază

Acesta este rațiunea companiei de a exista. Definește motivul pentru care compania a fost fondată.

Obiectivul de bază este esența. Este total greșit să spunem că o firmă există pentru a face bani. Aceștia sunt un mijloc necesar în asigurarea existenței unei companii, însă nu pot fi motivul real al existenței sale.

În esență, o companie este formată dintr-un grup de oameni care vor să producă o schimbare în societate – schimbare la care se poate ajunge printr-o gamă de servicii sau produse.

Obiectivul de bază este unul singur, și trebuie să fie valabil minim 100 de ani de la înființarea companiei, sau chiar mai mult.

Ca să identificăm obiectivul de bază al organizației noastre, trebuie să ne întrebăm de câteva ori: „De ce sunt importante produsele sau serviciile noastre?”

Ca să măsurăm succesul unui produs încă nelansat, nu trebuie să ne întrebăm „Acest produs se va vinde?”, ci „Cum va ajuta acest produs clienții noștri?” sau „Ce problemă le va rezolva?”.

Câteva exemple de obiective de bază:

Cargill: Îmbunătățirea nivelului de trai la nivel mondial

Hewlett-Packard: Realizarea de contribuții tehnice pentru evoluția și bunăstarea omenirii

Nike: Trăirea emoțiilor concurenței și înfrângerea rivalilor

Walt Disney: A-i face pe oameni fericiți

Componenta 2: Viitorul preconizat

Această componentă a viziunii unei firme se referă la visele și aspirațiile firmei respective, pe o perioadă de timp nedefinită.

Viitorul preconizat e alcătuit din:

1. Obiectivele pe termen lung

Acestea sunt, de regulă, planurile ambițioase pe o perioadă de cel mult 30 de ani. Astfel putem defini obiectivele pe termen lung ca fiind misiunea organizației.

Un obiectiv pe termen lung trebuie să fie clar și solid, dar nu imposibil de realizat; viziunea, pe de altă parte, este aparent ceva imposibil de atins.

Obiectivele pe termen lung trebuie să implice toți angajații firmei, și să fie înțelese foarte ușor de aceștia.

2. Descrierea situației de după atingerea obiectivelor pe termen lung

Această descriere trebuie să fie foarte atrăgătoare și să exprime o stare de perfecțiune pe care o poate aduce îndeplinirea obiectivelor pe termen lung. Descrierea este transpunerea în imagini a situației în care se va afla firma după îndeplinirea acestor obiective.

Această situație poate fi la nivel de produs, imagine, concurență sau chiar transformare internă a firmei.

Câteva exemple celebre:

Ford Motor Company (1900): „Democratizarea automobilului”

Sony (1950): „Să fim compania cea mai cunoscută pentru schimbarea imaginii mondiale asupra calității slabe a produselor japoneze”

Nike (1960): „Să detronăm Adidas”

Stanford (1940): „Să devenim Harvardul vestului”

General Electric (1980): „Să devenim numărul unu pe fiecare piață pe care acționăm și să avem punctele forte ale unei companii mari și suplețea unei companii mici”

Sper că acest articol a clarificat noțiunile de:

  • – Rațiune de a exista a unei companii;
  • – Valori de bază;
  • – Declarație de misiune;
  • – Viziune.

Acestea sunt elementele de bază despre care adesea au vorbit și vor vorbi liderii marilor organizații. Noțiunile fiind destul de abstracte, deseori sunt ignorate și neînțelese. Pentru mulți antreprenori, din păcate, rațiunea de a exista a companiei lor se rezumă la bani – acesta fiind și motivul pentru care aceste afaceri eșuează sau stagnează.

O companie vizionară presupune lupta pentru un vis, dorință puternică de schimbare sau de rezolvare a unor probleme majore. Viziunea nu trebuie scrisă pe hârtie, ci trebuie să reiasă din toate activitățile, interne sau externe, ale companiei respective.

Pentru acest articol m-am documentat din următoarele surse:

Despre autor: Cătălin Ionașcu este Manager de Comunicare și consultant la DR Consultants și Fondator al comunității pasionate de publicitate Romanian Copywriter.

Related Articles:

Post Footer automatically generated by Add Post Footer Plugin for wordpress.

COMENTARII

1 Comentariu pana in prezent

LASA UN COMENTARIU